Voeding

Voeding speelt een rol bij de preventie en behandeling van problemen in de mond.

Voeding beïnvloedt de mondgezondheid op verschillende manieren. Direct en lokaal door inwerking van voedingsmiddelen of stoffen op gebitselementen, het slijmvlies en het speeksel. Of indirect en systemisch.


Voor een gezonde mond met sterke tanden en kiezen is het van belang dat het lichaam in staat is tot een goede opneembaarheid van voedingsstoffen. De juiste verhouding van de mineralen calcium fosfor en magnesium is van belang voor het behoud van sterke tanden en kiezen.

Hormonen spelen een rol bij de verhoudingen in deze verschillende mineralen. Voor een goede opnamecapaciteit van voedingsstoffen door het lichaam is het naast voeding belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Ontspanning en lichaamsbeweging zijn even essentieel. Je bent niet wat je eet, maar wat je bent wat je in staat bent op te nemen.

Via mijn website en blogs geef ik je graag informatie over hoe en welke natuurlijke voeding je kunt inzetten voor je mondgezondheid. Voel je ten allen tijde vrij om je ervaringen bij toepassing hiervan te delen. Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring?

Suiker

Iedereen weet dat suiker direct niet goed is voor de tanden in verband met cariës. Suiker heeft ook via de systemische weg invloed op je tanden en tandvlees. Verhogingen van de bloedsuikerspiegel leidt tot onttrekking van mineralen als calcium aan het tandweefsel, met tandbederf of tandvleesaandoeningen of beide tot gevolg. Eiwitten toevoegen bij je maaltijd kan deze bloedsuikerspiegel helpen stabiliseren.

We denken bij suiker met name aan toegevoegde suikers in koek en snoep. Alle voedingsmiddelen, inclusief melk, groente en fruit bevat suikers. Deze suikers noemen we natuurlijke suikers. De aanwezige bacteriën in de mond zijn in staat om de suikers of zetmeel om te zetten in zuur en deze tasten het glazuur aan. Zorg ervoor dat er niet meer dan 7 eet/drink momenten zijn op een dag. Het is goed om te bedenken dat bijna alle voedingsstoffen, dus ook gezonde voedingsstoffen , suiker bevatten.

Water

Een menselijk lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water. De tand is het lichaamsdeel dat het droogst is en maar voor zo’n 10 % uit water bestaat . Toch is het drinken van water een goed idee als je het beste wilt voor je tanden. Frisdrank of sap is eigenlijk vloeibaar snoep.

Thee zonder suiker is wel een prima alternatief. Kruidenthee of groene thee (vanwege polyfenolen zijn ontstekingsremmend), zou je zelfs als een therapeutisch middel voor je tandvlees kunnen inzetten, denk aan saliethee, mirre- of kamillethee. Denk er bij de zure theeën om dat deze een erosieve werking op je glazuur hebben. Matig gebruik hiervan en poets na het nuttigen van zure voedingsmiddelen nooit direct erna je tanden. Spoelen met water om de ph weer wat te neutraliseren is wel een goed idee.

Groenten en fruit

Het eten van gekookte of gefermenteerde groenten,bijvoorbeeld zuurkool, is aan te raden als je je mond wil beschermen in verband met de anti-oxidanten, bio-actieve stoffen, vezels,vitamines en mineralen in groenten. De reden dat groenten beter gekookt of gefermenteerd kunnen zijn in plaats van rauw is omdat het dan makkelijker verteerbaar en opneembaar is voor de mens. Uitzondering is komkommer en sla. Groenten zijn leveranciers voor calcium (bij.boerenkool, paksoi, rucola) en magnesium. Magnesium en vitamine K zijn terug te vinden in donkergroene bladgroenten. Omega 3 kun je ook terug vinden in groene bladgroenten bijv. postelein.

Fruit helpt in de bijdrage van vitamine C. Een hoog Vitamine C gehalte zit in fruit zoals kiwi, sinaasappel, citroen, grapefruit blauwe bessen en bijvoorbeeld ook in Camu Camu(in poedervorm te verkrijgen). Roken zorgt ervoor dat het verbruik van vitamine C stijgt. Rokers hebben dus extra vitamine C nodig ter compensatie. Polyfenolen vind je terug in groene thee maar ook in granaatappels, druiven, bessen, en alle citrusvruchten in schil en deze werken ontstekingsremmend.

Gebruik van vet bij de groenten(bijv. roomboter) maar ook fruit (bijv. volle room,kwark o.i.d) is aan te raden omdat vet een grote rol speelt bij de spijsvertering.

Zuivel

Zuivel, bij voorkeur gras gevoerde biologische melk producten, beschermt je tanden en tandvlees direct tegen de inwerking van zuuraanvallen. Indirect door de mineralen calcium en fosfor welke belangrijk zijn voor een gezond gebit. Het vet van de melkproducten, de room, bevat vet oplosbare vitaminen, zoals A en D. Deze zijn van belang voor sterke tanden en kiezen. Kies dus ook voor de volle variant in plaats van halfvol. Rauwe kaas oftewel boerenkaas en gefermenteerde drankjes bieden de perfecte combinatie vitamine D3 en K2, calcium, magnesium, zink, omega-3-vetzuren en verzadigde vetten.

Probiotische bacteriën zijn belangrijk bij een goede spijsvertering. Vele zure melkproducten zijn een uitstekende bron van deze ontgiftende en vitaminen scheppende bacteriën. Voorbeelden van zure melkproducten zijn karnemelk, kevir, kwark en yoghurt. Deze zure melkproducten bevatten een zeer goede opneembare vorm van calcium en bevatten minder melksuiker, lactose. Andere producten waar rauwe melk voor wordt gebruikt is volvette gras roomboter en boeren kaas, kaas bevat in verhouding veel calcium en fosfor.

( bron: Ramiel Nagel; genees tandbederf)

Volkoren producten

Granen zijn bron van vezels, vitamine B en magnesium. Sterke industriële bewerking van graan zoals witte rijst, bloem en andere wit meel producten geven weinig verzadiging zorgen voor een snelle sterke stijging van de bloedsuikerspiegel. Deze bevatten weinig vezels, vitamines en mineralen. Verhogingen van de bloedsuikerspiegel leidt tot onttrekking van mineralen als calcium aan het tandweefsel, met tandbederf of tandvleesaandoeningen of beide tot gevolg. Volkoren producten, het liefst gefermenteerd zoals zuurdesem brood, verdient de voorkeur.

Oliën en vetten

Oliën en vetten hebben een direct effect op de tanden en kiezen doordat deze een beschermend laagje leggen over de tanden en kiezen. Dit helpt de tanden te beschermen bij zuuraanvallen. Vetten dragen bij aan de natuurlijke reiniging van de mond.

Tevens is er systemische invloed van oliën en vetten op de mondgezondheid. Vette voeding, inclusief de vitamine A en D, heb je nodig hebben om mineralen op te kunnen nemen. Als je het lichaam vergelijkt met een huis, dan zijn de mineralen de stenen en de vetoplosbare vitamine A en D het cement tussen de stenen.

Omega 3 afkomstig uit visolie,aan te beleven is krill olie,lijnzaadolie, olijfolie en walnotenolie. Omega-3 vetzuren spelen een rol bij de aanpak van tandvleesontsteking in verband met het ontstekingsremmend effect. Olijfolie, liefst extra Vierge en biologische variant, heeft een ontstekingsremmend werking.

Noten en zaden

Noten en zaden werken direct neutraliserend bij zuuraanvallen in de mond.

Noten en zaden zijn bron van onverzadigde vetzuren en goede leveranciers voor eiwitten, vitaminen E en B, vezels en mineralen zoals calcium fosfor en magnesium. Eiwittekort verhoogt de vatbaarheid voor infecties in de mond. Sesamzaad, lijnzaad en amandelen zijn mooie bronnen voor calcium. Walnoot en lijnzaad bevatten omega -3 vetzuren. Magnesium tref je in hoge mate in bijvoorbeeld zonnebloempitten, lijnzaad,amandelen, cashew- hazel- en walnoten, pijnboompitten, pompoenpitten.

Vis, vlees, wild, gevogelte, en ei

De directe invloed van deze producten is dat ze niet cariogeen zijn. Ze bevatten dus geen suikers.

Indirect kunnen ze een positieve invloed op de mondgezondheid uitoefenen vanwege de aanwezigheid van bijvoorbeeld: vitamine A en D, B-vitamines, eiwitten en omega 3 vetzuren in vette vis.

Bouillon getrokken van vis, vlees, of gevogelte is een goed idee voor je mondgezondheid met name vanwege de gemakkelijke vertering van belangrijke mineralen vanuit de vers getrokken beenderenbouillon.

 Zuur en basen

kennis voeding zuur base

Elk voedingsmiddel heeft een zuurgraad, ph waarde. Neutraal is 7 en lager dan 7 is zuur en hoger is basisch. Een citroen is heel zuur, ongeveer ph van 2,2. De ph waarde van speeksel ligt tussen 5,5 en 7,5. De directe invloed van het eten van een citroen zorgt ervoor dat de ph waarde in je mond daalt en dat dit erosief is voor je glazuur. Indirect heeft speeksel een bufferende werking. Dit betekent dat speeksel onder andere  een belangrijke rol speelt bij het immuunsysteem. Hoe krachtiger de bufferende werking van het speeksel, hoe minder klachten als cariës en tandvleesproblemen. Op deze manier werkt jouw speeksel als ‘hidden toothbrush”. Je speekselsamenstelling is indirect beïnvloedbaar door voeding en hormonaal. De buffercapaciteit en ph van speeksel kunnen bij de behandeling worden bepaald. Zie www.natuurlijkgezondinjemond.nl/behandeling-advies/heheh

Kruiden en specerijen

Veel kruiden en specerijen bevatten ontstekingsremmende en anti-oxiderende stoffen. Bovendien zijn ze heilzaam voor lichaam en geest. Voorbeelden van kruiden die een van invloed zijn op een gezonde mond zijn basilicum, kruidnagel, kardemom, rozemarijn, kurkuma, koriander, wijnblad, oregano, peterselie, en gember. Bijna elk kruid kan je trekken als thee, eigenlijk kruidenwater. Bovendien is het heerlijk in gerechten te gebruiken.

Rauw eten van bijv. kurkuma of gember is giftig. Dit zijn wortels en zijn alleen rauw te gebruiken voor uitwendig gebruik. Gekookt gedroogd of in poedervorm verwerken in een gerecht in kleine hoeveelheden vanwege de zeer sterke werking.

Naar mijn idee is inname van vitamines, mineralen en vetten via consumptie  aan te bevelen boven suppletie vanwege het feit dat de opnamecapaciteit van vitaminen, mineralen, vetten  nauw samen hangen met andere vitaminen, mineralen en vetten. Daarbij zijn juiste verhoudingen en hoeveelheden van belang. Kauwen speelt een rol bij de vertering. Natuurlijke onbewerkte voeding  moet je meestal kauwen en bevat de essentiële vitamines, mineralen en vetten  in de juiste combinaties en verhoudingen.

Begrippenlijst:

bio-actieve stoffen:stoffen welke gezondheid bevorderende eigenschappen bezitten.